سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کتابخانه دکتر امینی شهرضا

فرنگیس

نویسنده: مهناز فتاحی

نـاشـر: سوره‌ مهر

تعداد صفحات: 356

شیرزنان دلاور ایرانی همواره ثابت کرده‌اند در عرصه‌های مهم شجاعت و ایثار، به‌ویژه در بزنگاه‌های مهم و حیاتی پاسداشت از میهن اسلامی و ارزش‌ها، هیچ تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد. بی‌تردید، زحمات و تلاش‌های بزرگ‌زنان حماسه‌آفرین ایرانی در دوران دفاع مقدّس نقش مهمی در خلق تصاویری زیبا و ماندگار در روزها و ماه‌های هشت سال فداکاری مردم نجیب این آب‌وخاک شریف ایفا کرده است.

«فرنگیس» یکی از این گران‌قدر بانوان ایرانی است که همواره بی‌آنکه بر او تکلیفی یا از او توقعی باشد، وارد عرصه‌های دشوار مردانه شده است. با خواندن ماجرای زندگی این بانوی صبور و دلیر به الگویی ارزشمند از یک دختر، همسر، خواهر، مادر و زن ایرانی دست می‌یابیم. الگویی که نه‌تنها زنان بلکه مردان نیز می‌توانند در جنبه‌های بسیاری از او درس بگیرند.

روایت زندگی بانو حیدرپور، بخشی از رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های زنان شیردل کُرد را در دوران پایداری بیان می‌کند. این کتاب که به شیوه‌ خاطره‌نگاری در 12 فصل تنظیم شده است به زندگی این بانوی سربلند در نقش‌های گوناگون و ارزشمند زندگی بابرکتش (رزمنده، خواهر شهید و جانباز و...) می‌پردازد.

فصل اول به دوران کودکی فرنگیس می‌پردازد که در آن، قهرمان داستان و خانواده‌اش در روستای «آوه زین» گیلانغرب با فقر و ناداری دست‌به‌گریبان هستند. فصل دوم، ازدواج و فصل سوم زندگی زناشویی او را به تصویر می‌کشد. در ادامه آغاز جنگ تحمیلی و حمله‌ نیروهای متجاوز عراقی به روستای آن‌ها نقل می‌شود. در همین فصل است که فرنگیس 18 ساله با 2 سرباز عراقی متجاوز مواجه می‌شود و برای دفاع از خود و عزیزان و میهنش، یکی از آن‌ها را با تبر می‌کشد و دیگری را دست‌تنها اسیر می‌کند.

در فصل‌های بعدی کتاب، سختی‌های زندگی مرزنشینان در دوران جنگ با بیانی ملموس و داستانی نقل می‌شود و دنائت‌ و ناجوانمردی‌های دشمن بعثی و در مقابل جان‌فشانی‌ها و پایداری مرزبانان سربلند ایرانی را به‌روشنی ترسیم می‌کند.

ثبت خاطرات این بانوی بزرگ از خواسته‌های رهبر انقلاب اسلامی مدظله‌العالی در سفر ایشان به کرمانشاه بود که با قلم روان خانم مهناز فتاحی محقق شد.



[ شنبه 97/2/22 ] [ 6:34 عصر ] [ mohammad ghasem ]

نظر

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه