سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کتابخانه دکتر امینی شهرضا

به نام خدا

چهارمین نشست کتابخوان کتابخانه دکتر امینی در تاریخ 19/12/94 در این کتابخانه تشکیل شد.

در این نشست چهار نفر از دانش آموزان ممتاز و بسیار فعال دبستان پسرانه عظیمی و اینجانب به معرفی کتاب پرداختیم.

آقای سید محمد موسوی کتاب زندگینامه مشهورترین دانشمندان و مخترعان را معرفی کردند. این کتاب به معرفی زندگی دانشمندان مشهور ایران و جهان می پردازد و می تواند الگوی بسیار خوبی برای دانش آموزان و نوجوانان قرار بگیرد. در این کتاب خلاصه ای از زندگی دانشمندان مشهور نظیر دکتر حسابی، گالیله، ابوریحان و ... آمده است.

کتاب بعدی که توسط سید محمد موسوی معرفی شد، کتاب سفر در زمان است. این کتاب در مورد مفاهیم فیزیک نوین و شناخت جهان است. این کتاب، در مورد سیاه چالها، کرم چالهایی که در فضا وجود دارند، پرداخته است. در این کتاب نویسنده می گوید ممکن است موجوداتی غیر از ما در فضا وجود داشته باشند که ما از آن بی اطلاعیم.

نفر بعدی که به معرفی کتاب پرداخت، آقای مهدی بلالی بود که در مورد نجوم و فضا صحبت کرد. با توجه به اینکه ایشان مطالعات زیادی در مورد فضا و نجوم داشتند به معرفی کتاب نجوم و فضا نوشته پویا ناظمی و آرین شیوایی پرداختند. ایشان در معرفی این کتاب ذکر کردند، همه سیارات نیروی جاذبه دارند؛ ولی زمین بدلیل بزرگتر بودن، توده آهنی بیشتری را در خود جای داده است، به همین دلیل جاذبه بیشتری دارد. در مورد زندگی بر روی مریخ توضیح دادند و اینکه دلیل این که در کره مریخ هنوز نتوانسته ایم زندگی کنیم جاذبه بسیار کم و نبود اکسیژن در مریخ است.

آقای ادیب حاتمی نفر سوم بودند که به معرفی کتاب پیش از دوران تاریخ پرداختند. این کتاب دوره های مختلف دایناسوری هست. این کتاب تمام دایناسورها و موجودات اولیه را از دایناسورهای دوران ژوراسیک تا دوره عصر یخبندان معرفی کرده است و گفته ابتدا موجودات تک سلولی بوجود آمدند و بعد دوزیستان، خزندگان، پرندگان و دایناسورها.

حسین نصیری نیز به معرفی کتاب دایره المعارف فناوری نوشته رجربرت من پرداختند. این کتاب در مورد فناوری هسته ای، گازها و مایعات و پله برقی و ماشین های ساده است. و انواع رباتها، دنیای اینترنت و فضای مجازی و همچنین منظومه شمسی را توضیح می دهد.

کتاب دیگری که توسط حسین نصیری معرفی شد، کتاب گیاهان دارویی بود، نوشته اسلام مصطفوی. این کتاب اسم و عکس رنگی گیاهان دارویی، اسم علمی، اسم آذری گیاهان دارویی را آورده است. همچنین در پایان به ذکر طب سنتی آذربایجان پرداخته است. هر گیاه را ابتدا با اسم آورده، بعد، اینکه از چه خانواده است، محل رویش، دامنه انتشار، خواص دارویی و ترکیبات شیمیایی و توصیه و تجویز آن را بیان کرده است.

کتابی که توسط اینجانب ( فرهمندی ) برای دانش آموزان معرفی گردید، کتاب فرهنگنامه علمی دانش آموز بود. این کتاب نوشته کاترین هدلم، ترجمه محمود سالک، می باشد. کتاب دارای چند جلد است و یک دایره المعارف موضوعی می باشد. 9 شاخه اصلی موضوعی وجود دارد که عبارتند از الکترونیک، ریاضیات، زمین شناسی، زندگی نامه دانشمندان مشهور، زیست شناسی، شیمی، فن آوری، فیزیک و نجوم. تمامی مدخل های کتاب به ترتیب الفبایی است و برای هر کلمه، توضیح مختصری داده است. کلمه بادسنج به عنوان نمونه برای دانش آموزان از روی کتاب خوانده شد.



[ پنج شنبه 94/12/20 ] [ 11:3 صبح ] [ mohammad ghasem ]

نظر

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه