سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کتابخانه دکتر امینی شهرضا

این نشست در تاریخ 11 مهر 1396 ساعت 10صبح در بخش نشریات کتابخانه برگزار گردید. در این نشست 5 نفر به معرفی کتاب پرداختند.

خانم فرهمندی کتاب لالایی برای دختر مرده نوشته حمیدرضا شاه آبادی را معرفی کردند.

این کتاب، رمانی تاریخی است که با درآمیختن کمی تخیل، یک واقعیت تلخ تاریخی را بیان می کند. داستان، رنج و سختی مردم و فروش دختران قوچان است. یکی از راویان این داستان میرزا جعفر منشی باشی است که از طرف مجلس شورای ملی ماموریت پیدا می کند به منطقه قوچان سفر کند و از فروش دختران قوچان به ترکمن ها گزارشی تهیه نماید. مردم همگی از ترس این که میرزا جعفر و همراهانش مامور دولت هستند در خانه ها پنهان می شدند و میرزا جعفر فریاد می زده ما ماموران حکومت نیستیم بلکه از سوی نمایندگان مجلس مشروطیت آمده ایم تا حق تان را بگیریم. بالاخره در منزل یک نفر اسکان می کنند که دختر سه ساله شان به نام حکیمه جزء همین دخترانی است که به ترکمن ها فروخته شده است.

 

خانم سمیه رحیمی کتاب "به مجنون گفتم زنده بمان " نوشته فرهاد خضری از انتشارات روایت فتح را معرفی کردند.

 این کتاب خاطرات دوستان و خانواده و هم‌رزمان محمدابراهیم همت است و به بیان زندگی و خاطرات شهید همت می پردازد. کتاب "به مجنون گفتم زنده بمان " بر اساس مصاحبه‌های انجام شده گردآوری شده است؛ چارچوب این مجموعه باعث شده تا وقایع و روایت‌های این کتاب به دور از قصه‌پردازی بازگو شود . 

شهید ابراهیم همت 12 فروردین سال 1334 متولد شد و در دی سال 1360 با ژیلا بدیهیان ازدواج کرد و در 16 اسفند سال 1362 به شهادت رسید.

آقای صمد نادری دره شوری کتاب آشتی با خدا نوشته اصغر طاهرزاده را معرفی کردند.  

این کتاب از سلسله مباحث معرفت دینی و خودشناسی است که در طی نه جلسه خودشناسی را توضیح می دهد و در آخر کتاب 23 نکته از خلاصه مباحث گفته شده را می آورد. این کتاب ریشه اصلی مشکلات و مسائل انسان را در وابستگی و توکل به غیر خدا می داند و می گوید اگر ما به خدا توکل و ایمان بیاوریم همه مشکلات مان حل می شود و به آرامش می رسیم. کتاب سعی در نشان دادن اهمیت معرفت نفس دارد و بر اساس متون دینی معتقد است برای رسیدن به آرامش هیچ راهی جز معرفت نفس نیست و اگر می خواهیم با افسردگی و حس پوچی مواجه نشویم ناچار باید خود را بشناسیم.

خانم مرضیه برمکی کتاب قصه های شیرین مثنوی مولوی بازنویسی جعفر ابراهیمی را معرفی کردند. این کتاب با زبانی ساده و شیوا به معرفی قصه های مثنوی در قالب حکایت می پردازد. این کتاب، شعر مثنوی و نثر ساده را با هم آورده است که برای همه افراد مخصوصاً نوجوانان مفید است.

خانم بهاره نادری کتاب خویشتن پنهان نوشته اصغر طاهرزاده را معرفی کردند.

مقصود از شناخت نفس ناطقه که در این کتاب دنبال می شود، نفس شناسی به صورت مفهومی یا فلسفی و اخلاقی نیست بلکه توجهی است حضوری و شهودی به خودِ پنهان. بحث خودشناسی وقتی حائز اهمیت است که بدانیم مقصد حقیقی و نهایی انسان، حضرت حق جلّ جلاله می باشد. سرفصل های این کتاب عبارتند از: ، جایگاه معرفت نفس* حقیقتِ انسان؛ ماوراء بدن* نفس انسانی فوق زمان و مکان* تن؛ محل ظهور حالات «من».* انسان، بدون بدن زنده تر است* راز مرگ و انواع آن*حضور کامل نفس در بدن و ....

 

 

 



[ یکشنبه 96/7/23 ] [ 5:36 عصر ] [ mohammad ghasem ]

نظر

هادی حکیمیان

هادی حکیمیان نویسنده کتاب در معرفی کتاب «برج قحطی» می گوید: شخصیت محوری این رمان دانشجویی مبارز است که تحت تعقیب نیروهای ساواک قرار گرفته و به یزد فرار کرده است. او پس از ورود به شهر یزد در دانشسرای مقدماتی مشغول تدریس شده و با برخی افراد محلی و  خاندان‌های اشرافی  یزد هم آشنا می‌شود. پس از اینکه برای دیدن چند نسخه‌ خطی به خانه‌ علی‌ارفع‌خان یکی از اعیان یزد رفته، به دختر جوان او علاقه‌مند می‌شود.

حکیمیان ادامه داد: این دانشجوی مبارز در همان ایام (سال 1354) با گروهی از جوانان مذهبی و انقلابی شهر آشنا می‌شود و می‌فهمد که این گروه قصد ترور دادستان نظامی ارتش شاهنشاهی را دارند. قضیه ترور لو می‌رود و او به همراه برخی دوستانش دستگیر می‌شود. در ادامه جوان در بازداشتگاه تحت شکنجه‌های فراوان قرار گرفته و هر بار که او را برای بازجویی می‌برند، بخش‌هایی از شخصیت ناپیدای داستان برای مخاطب رو می‌شود.

این نویسنده با بیان اینکه محوریت این داستان بر اساس داستانی عاشقانه در دوران انقلاب اسلامی شکل‌گرفته، گفت: عشق در این رمان به مثابه موتور محرکه‌ای است که از رهگذر آن فرهنگ و تاریخ مناطق حاشیه کویر مرکزی ایران که اشتراکات بسیاری با یکدیگر دارند روایت می‌شود. تاریخ و فرهنگی که از اواخر دوره قاجار آغاز می‌شود و دوران پهلوی اول، کشف حجاب و ماجرای ملی شدن صنعت نفت را پشت سر می‌گذارد و پس از دوره اعتراضات مردم در دوره پهلوی دوم به حوادث انقلاب اسلامی می‌پردازد.

وی درباره برخی ویژگی‌های موجود در این اثر نیز گفت: استفاده از واژه‌ها، اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های خاص آن مناطق، زبانی خاص را در این اثر به وجود آورد؛ به طوری که سعی کردم با بکارگیری این موارد به صورت یکنواخت در کل اثر، از این میراث فرهنگی رو به فراموشی استفاده کنم. همچنین زندگی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف و معرفی جغرافیای این اقلیم، شامل مناطقی از استان‌های اصفهان، کاشان، سمنان، یزد و کرمان، از دیگر ویژگی‌های موجود در این اثر بوده است.

حکیمیان آشنایی با اقلیم‌های فراموش شده و کمتر توجه شده ایران را هدف اصلی خود از نگارش این رمان عنوان کرد و گفت: متاسفانه نگاهی که در اغلب رسانه‌های جمعی ما جریان دارد، فرهنگ پایتخت نشینی را تبلیغ و ترویج می‌کنند؛ نگاهی که رفته رفته آداب و رسوم و واژگان و اصطلاحات اصیل کشور ما را که صرفا بومی و محلی هم نیستند، رو به فراموشی برده است و به جای آن لغات و اصطلاحاتی بدون ریشه که زائیده ارتباطات مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستند را ترویج می‌کنند.



[ یکشنبه 96/7/23 ] [ 1:55 عصر ] [ mohammad ghasem ]

نظر

کتابخوان مهر



[ یکشنبه 96/7/23 ] [ 1:53 عصر ] [ mohammad ghasem ]

نظر

روز یکشنبه 16 مهر بمناسبت روز جهانی کودک، عضویت رایگان در این کتابخانه انجام می پذیرد.

 همه افراد می توانند با همراه داشتن کارت شناسایی عضو کتابخانه شده و یک سال از منابع تمامی کتابخانه های عمومی استفاده نمایند.

 



[ چهارشنبه 96/7/12 ] [ 4:13 عصر ] [ mohammad ghasem ]

نظر

ساعت کاری کتابخانه در شش ماه دوم سال به شرح زیر است:

شنبه تا چهارشنبه 7/30 الی 18

پنج شنبه ها: 7/30 الی 13



[ دوشنبه 96/7/3 ] [ 2:6 عصر ] [ mohammad ghasem ]

نظر

::

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه