سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کتابخانه دکتر امینی شهرضا

در گذشت دو شاعر برجسته شهرستان شهرضا جناب آقای استاد آشفته و استاد پریش را به همه مردم فرهنگ دوست شهرضا تسلیت عرض نموده و برای خانواده گرامی شان از خداوند متعال، صبرجزیل، آرزومندم. روحشان شاد و یادشان همیشه گرامی باد.

جناب آقای استاد آشفته (قاسم سیاره) متولد 1303 شهرضا هستند و سرودن شعر را از 18 سالگی آغاز نمودند. کتابهای زیادی از ایشان به چاپ رسیده از جمله دیوان آشفته، دوگاه و خوشه. این کتابخانه، عصر روزهای دوشنبه هر هفته پذیرای قدوم ایشان بود. وهر هفته انجمن ادبی استاد آشفته در این کتابخانه تشکیل می گردید.

جناب آقای استاد پریش متولد 1323 شهرضا هستند. سرودن شعر را از 40سالگی بطور رسمی شروع کردند و دو دیوان از ایشان به چاپ رسیده و دیوان سوم ایشان نیز با خوشنویسی استاد جعفری آماده چاپ است.



[ شنبه 90/5/22 ] [ 12:4 عصر ] [ mohammad ghasem ]

نظر

با سلام خدمت دوستان گرامی

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را خدمت همه دوستان تبریک می گویم و امیدوارم عبادات شما عزیزان مورد قبول حق تعالی قرار گیرد. و از همه دوستان التماس دعا دارم.

     امروز کارتابل نامه ها را می خواندم که یک پیغام از مسئول محترم امور فرهنگی جناب آقای عینی رسیده بود که برایم بسیار جالب بود و این مطلب راپرینت گرفته و در تابلو اعلانات کتابخانه نصب می کنم و همچنین قسمتی از ترجمه فارسی آن را هم برای شما عزیزان در این وبلاگ قرار می دهم.

نیایش امام سجاد (علیه السلام) به وقت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان

دعای 44 صحیفه سجادیه

دعا، انس و پیوندی معنوی است میان بنده و بنده نواز و رشته ارتباطی است برای نیل آدمی به امنیت و آرامش قلبی در قرب حق تعالی، دعا، تقرب به خدا وشناخت حق سلطنتش است و شناخت حق سلطه بی همتای خداوند، در تذلل عبد به معبود است که از آن تعبیر به یقین می شود، یقین به من بیده ملکوت السماوات و الارض یعنی حکومت بی منازع خالق که ملکوت آسمان ها وزمین را در دست دارد برمخلوقی که جز خالقش کسی بر او رحم نمی کند. دعا عبادت است همان طور که ذات اقدس اله در قرآن می فرماید:

وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی‏ سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ (1)  و پروردگار شما گفته است که مرا بخوانید تا [دعای] شما را بپذیرم. کسانی که از عبادت من تکبر می ورزند، به زودی با ذلت وارد دوزخ می شوند.
تدبر و تفکر در فرازهای نورانی صحیفه سجادیه ابواب شگرفی از معارف ژرف رحمانی را به روی انسان می گشاید. صحیفه سجادیه گنجینه بسیار غنی از معارف ژرف الهی در قالب 54 دعا و نیایش از حضرت زین العابدین علیه اسلام است که علی رغم در برداشتن آموزه های علمی و دینی و لطایف شوقی و عرفانی، در مهجوریت و مظلومیت به سر می برد. معارف و حقایق عظیمی که امام سجاد علیه اسلام با توجه به اختناق شدید دوران خود به صورت دعا بر پیروان راستین خویش و شیفتگان علم و حکمت عرضه نمود و در واقع، با سلاح کارآمد دعا به میدان مبارزه با جهل و ظلم وارد شد و طیف وسیعی از آموزه های عقیدتی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، و مسائل مربوط به طاعات و عبادات، بهداشت، تاریخ، انسان شناسی و غیره را مطرح نمود. یکی از دعا های زیبای این کتاب ارزشمند دعای ورود به ماه رمضان است که معارف عظیمی از امام سجاد علیه اسلام در آن به یاد گار گذاشته شده است. دعای 44 صحیفه سجادیه با ثنای خداوند آغاز می شود

.شکر وحمد الهی
سپاس خدائى را سزاست، که ما را براى سپاسگزارى خود راهنمائى نمود، و از سپاسگزاران قرار داد، تا براى احسان و نیکیش از شکرگزاران باشیم، و ما را بر آن سپاسگزارى پاداش نیکوکاران دهد.

 

و سپاس خدائى را سزاست که ماه خود رمضان(مستفاد ازاین جمله آن است که رمضان یکی از نام های خداست) را، ماه صیام و روزه(امساک و خودداری ازخوردن وآشامیدن دراوقات معلومه)، و ماه اسلام(ماه طاعت و فرمان بری ازجهت بسیاری طاعت وبندگی، یا ماه دین اسلام برای اینکه واجب شدن روزه آن از مختصات این امت است)، و ماه تزکیه، و ماه تصفیه و پاک کردن (از گناهان)، و ماه قیام و ایستادن (براى نماز در شب ها) را یکى از آن راه هاى احسان قرار داد، آن چنان ماهى که قرآن در آن فرو فرستاده شد، در حالى که براى مردم راهنما (یى از گمراهى) و نشانه‏هاى آشکار رهبرى(حلال وحرام)، و جدا کننده میان حق و باطل است.

برترین ماه ها، رمضان
پس برترى آن را بر ماه هاى دیگر به سبب حرمت ها و گرامى داشتن هاى بسیار و فضائل و برترى‏هاى آشکار که براى آن قرار داد، هویدا گردانید، و در آن ماه از جهت‏بزرگ داشتن، آنچه را که در ماه هاى دیگر حلال کرده حرام نمود، و خوردنی ها و آشامیدنی ها را در (روزهاى) آن منع کرد، و براى آن وقت آشکارى (معینى) قرار داد، که خداى بزرگ و توانا جائز و روا نمى‏داند که پیش انداخته شود و نمى‏پذیرد که از آن وقت‏به تاخیر افتد.

شب قدر
پس از آن (عبادت و بندگى در) شبی (قدر) آن را بر (عبادت در) شب هاى هزار ماه برترى داد(چون خیرات وبرکات ونیکی ها وسود های دینی و دنیوی در آن است)، و آن را شب قدر نامید (شبى که خداى تعالى اجل ها و روزی ها و هر امرى که حادث مى‏شود را مقدر مى‏فرماید) در آن شب (بسیارى از) فرشتگان و روح (القدس که مخلوقى است‏بزرگتر از فرشته) به فرمان پروردگارشان بر هر که از بندگانش به خواهد با قضا و قدرى که محکم و استوار کرده (تغییر و تبدیلى در آن نیست). براى هر کارى (که خدا مقدر فرموده) فرود مى‏آیند، آن شب سلام و درود (فرشتگان) است (بر آنانى که براى نماز به پاى ایستاده یا در حال رکوع و سجودند، یا آنکه شب سلامتى و رهائى از ضرر و زیان شیاطین است) که برکت و خیر آن تا آشکار شدن روشنى صبح، دائم و پایدار است.

روزه دست، پا، شکم و زبان
و تا دست هامان را به(طلب یا فراگفتن) حرام دراز ننمائیم، و با پاهامان به سوى آنچه منع و حرام گشته نرویم. و تا شکم هامان نگاه ندارد و گرد نیاورد جز آنچه (خوردنى و آشامیدنى) که تو حلال و روا گردانیده‏اى، و زبانهامان گویا نشود جز به آنچه (قرآن مجید و گفتار پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام که) تو خبر داده و بیان فرموده‏اى (اشاره به آداب روزه دارى و پرهیز از گناهان در حال روزه‏دارى است) و رنج نکشیم جز در آنچه (عبادت خالق و خدمت‏ به خلق که) به پاداش تو نزدیک گرداند، و به جا نیاوریم جز آنچه که از کیفر تو نگاه دارد سپس همه آن کردارها را از ریا، و خودنمائى خود نمایان و از سمعه و شنواندن شنوانندگان خالص و پاکیزه گردان که در آن کسى را با تو شریک نگردانیم، و جز تو در آن مقصود و خواسته‏اى نطلبیم.

وظایف مومن در رمضان
و ما را در آن ماه توفیق ده که با نیکى فراوان و بخشش، به خویشان خود نیکى کنیم و با احسان و عطا از همسایگان جویا شویم، و دارائی هامان را از مظالم و آنچه از راه ظلم و ستم به دست آمده خالص و آراسته نمائیم(اموالی که از راه ظلم گرفته شده از آنها جدا کرده به صاحبانش یا اگر نیستند ویا معلوم نیست کیستند یا کجایند به حاکم شرع باز گردانیم)، و آنها را با بیرون کردن زکات ها پاک کنیم (که رسول خدا صلى الله علیه و آله فرموده: «ملعون کل مال لا یزکى‏» از خیر و نیکى دور است هر مال و دارئى که زکوة آن داده نشود) و به کسى که از ما دورى گزیده باز گردیم (به او به پیوندیم) و به کسى که به ما ظلم و ستم نموده از روى (آنچه که مقتضى) انصاف و عدل(است) رفتار کنیم و با کسى که به ما دشمنى نموده آشتى نمائیم، جز کسى که در راه تو و براى تو با او دشمنى شده باشد، زیرا او دشمنى است که او را دوست نمى‏گیریم، و حزب و گروهى است که با او از روى دل دوستى نمى‏کنیم..

دعای نیمه شب
بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست، و هرگاه در هر شب از شب هاى این ماه براى تو بندگانى باشد که عفو و بخشیدنت آنها را آزاد مى‏نماید، یا گذشتت ایشان را مى‏بخشد پس ما بندگان را از آن بندگان به گردان ، و ما را براى این ماه، از بهترین شایستگان و یاران (برگزیدگان) قرار ده.

رمضان و ریزش گناه
بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست، و با کاسته شدن ماه آن گناهان ما را بکاه، و با به پایان رسیدن روزهایش بدی ها و گرفتاری هاى ما را از ما بکن تا اینکه این ماه از ما بگذرد در حالى که ما را از خطاها(گناهان کوچک) پاکیزه گردانیده و از بدی ها (گناهان بزرگ) خالص و آراسته ساخته باشى.

بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست. و اگر در آن از حق برگردیم ما را (بر آن) بازگردان و اگر در آن عدول نموده به راه کج رفتیم ما را به راه راست آور، و اگر دشمن تو شیطان ما را احاطه کرده فرا گیرد از او رهائیمان ده.

همه لحظات در عبادت
بار خدایا ماه رمضان را از عبادت، و پرستش ما مملو و پر گردان، و اوقات آن را به طاعت و فرمانبرى ما براى تو آراسته نما و ما را در روزش به روزه داشتن و در شبش به نماز و زارى به سوى (درگاه) تو و فروتنى و خوارى در برابر تو، یارى فرما تا روزش بر ما به غفلت و بی خبرى و شبش به تقصیر و کوتاهى (در عمل) گواهى ندهد.

مومن بعد از رمضان
بار خدایا ما را در باقى ماه ها و روزها تا زمانى که زنده‏ ‏دارى همچنین (به طورى که براى ماه رمضان درخواست‏شد) قرار ده، و ما را از بندگان شایسته‏ات به گردان که آنان بهشت را به میراث مى‏برند در حالى که در آن جاوید هستند گفته‏اند: بهشت مسکن و جایگاه پدر ما حضرت آدم على نبینا و آله و علیه السلام بوده پس هرگاه به فرزندان او داده شود مانند آن است که از او به آنها ارث رسیده) و از آنانى قرار بده که آنچه (صدقات) را مى‏دهند در حالى که دلهاشان از (اندیشه) بازگشت ‏به سوى پروردگارشان ترسان است و از آنان که در نیکی ها مى‏شتابند، و ایشان براى آن نیکی ها بر دیگران پیشى گیرنده‏اند .

بار خدایا درود فرست‏بر محمد و آل او، در هر هنگام و هر زمان و بر هر حال به شماره درودى که فرستاده‏اى بر هر که درود فرستاده‏اى، و چندان برابر همه آنها به چندان برابرى که جز تو آنها را نتواند شمرد، زیرا تو هر چه را بخواهى به جا آورنده‏اى( انجام کار، تو را ناتوان نمى‏گرداند و مانعى آن را باز نمى‏دارد).(6)

پی نوشت:
1 – غافر / 60
2- سوره 2 آیه 185?
3- سوره 23 آیه 11?
4- سوره 23 آیه 60 و61?
5- صحیفه سجادیه دعای 44 ص282 به قلم حاج سید علینقی فیض الاسلام.
6- ترجمه فیض الاسلام

اللهم ان لم غفرت لنا فیما مضی من شعبان فغفر لنا فیما بقی منه

 



[ یکشنبه 90/5/9 ] [ 1:1 عصر ] [ mohammad ghasem ]

نظر

مسابقه بزرگ من کتاب می خوانم (8) برگزار می شود

نهاد کتابخانه های عمومی کشور هشتمین دوره مسابقه بزرگ کتابخوانی من کتاب می خوانم را برگزار می کند.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نقل از اداره کل امور فرهنگی نهاد‌،مسابقه بزرگ کتابخوانی "من کتاب می خوانم 8"، مسابقه نقاشی ویژه کودکان و نوجوانان، مسابقه خاطره نویسی ویژه کتابداران و مسابقه نویسندگی ویژه مقاطع راهنمایی و دبیرستان، به همت اداره کل فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مرداد ماه برگزار می شود.
طریقه برگزاری این مسابقه کتابخوانی، به صورت آنلاین، مکتوب و گویا و برای عموم مخاطبین، دانشجویان، طلاب، مادران، زنان خانه دار، نابینایان و کم‌بینایان است.
زمان برگزاری مسابقه آنلاین از 1/5/90 تا 31/5/90 و از طریق سایت www.irnetbook.com  و مهلت ارسال آثار مکتوب تا تاریخ 31/5/90 است.
فرم های مسابقه مکتوب و نویسندگی به صورت فرم پست جواب قبول بوده و علاقه مندان می توانند از طریق مراجعه به کتابخانه های عمومی سراسر کشور آن ها را دریافت کنند.
زمان برگزاری مسابقه نقاشی در تاریخ 13/5/90 بوده است و مهلت ارسال دفترچه های خاطره نویسی تا دهم شهریور است.
منابع مسابقه کتابخوانی آنلاین و مکتوب به شرح ذیل است:
·        عموم مخاطبین(آنلاین)
1.       جهنم تکریت ( خاطرات آزاده مجتبی جعفری)، مجتبی جعفری،انتشارات سوره مهر
2.       شمیم رحمت مراقبه در ماه رمضان، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، انتشارات جمهوری
3.       خاک های نرم کوشک، سعید عاکف، انتشارات ملک اعظم
4.       طوبای محبت، اسماعیل دولابی، انتشارات محبت
·        دانشجویان و طلاب(آنلاین، مکتوب)
1.       غرب شناسی، احمد رهنمایی، موسسه امام خمینی
2.       تآ ملی بر نهضت عاشورا، رسول جعفریان
·        مادران و زنان خانه دار(آنلاین، مکتوب)
1.       خانواده در اسلام، علی قائمی، انجمن اولیا ومربیان
2.       هنر رضایت از زندگی، عباس پسندیده،انتشارات معارف
3.       مسئله حجاب، شهید مطهری، انتشارات صدرا
·        نابینایان و کم بینایان(آنلاین، مکتوب)
1.        دا، نوشته سیده زهرا حسینی، انتشارات سوره مهر
2.        قلب سلیم، نوشته عبدالحسین دستغیب شیرازی، انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
3.        فال خون، نوشته داود غفارزادگان، انتشارات قدیانی
موضوعات مسابقه نویسندگی مقطع راهنمایی؛ "اگر من بجای کتابدار محله مان بودم...." و "ایران اسلامی را دوست دارم چون...." و موضوعات مقطع دبیرستان؛ "اگر من بجای کتابدار محله مان بودم...." و "ما می توانیم دنیا را تغییر دهیم...." است.
علاقه مندان می توانند کتاب های مسابقات کتابخوانی را از بیش از 2600 کتابخانه عمومی سراسر کشور دریافت کنند.
مسابقات کتابخوانی "من کتاب می خوانم" در هفت دوره گذشته بیش از 220 هزار نفر شرکت کننده داشته است و به برندگان جوایز ارزنده ای اهدا شده است.
در ضمن دوستان گرامی توجه داشته باشند فرم مسیابقات جواب قبول هم اکنون در کتابخانه موجود می باشد.
ادامه


[ دوشنبه 90/5/3 ] [ 9:34 صبح ] [ mohammad ghasem ]

نظر

::

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه