سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کتابخانه دکتر امینی شهرضا

به نام خدا

چهارمین نشست کتابخوان کتابخانه دکتر امینی در تاریخ 19/12/94 در این کتابخانه تشکیل شد.

در این نشست چهار نفر از دانش آموزان ممتاز و بسیار فعال دبستان پسرانه عظیمی و اینجانب به معرفی کتاب پرداختیم.

آقای سید محمد موسوی کتاب زندگینامه مشهورترین دانشمندان و مخترعان را معرفی کردند. این کتاب به معرفی زندگی دانشمندان مشهور ایران و جهان می پردازد و می تواند الگوی بسیار خوبی برای دانش آموزان و نوجوانان قرار بگیرد. در این کتاب خلاصه ای از زندگی دانشمندان مشهور نظیر دکتر حسابی، گالیله، ابوریحان و ... آمده است.

کتاب بعدی که توسط سید محمد موسوی معرفی شد، کتاب سفر در زمان است. این کتاب در مورد مفاهیم فیزیک نوین و شناخت جهان است. این کتاب، در مورد سیاه چالها، کرم چالهایی که در فضا وجود دارند، پرداخته است. در این کتاب نویسنده می گوید ممکن است موجوداتی غیر از ما در فضا وجود داشته باشند که ما از آن بی اطلاعیم.

نفر بعدی که به معرفی کتاب پرداخت، آقای مهدی بلالی بود که در مورد نجوم و فضا صحبت کرد. با توجه به اینکه ایشان مطالعات زیادی در مورد فضا و نجوم داشتند به معرفی کتاب نجوم و فضا نوشته پویا ناظمی و آرین شیوایی پرداختند. ایشان در معرفی این کتاب ذکر کردند، همه سیارات نیروی جاذبه دارند؛ ولی زمین بدلیل بزرگتر بودن، توده آهنی بیشتری را در خود جای داده است، به همین دلیل جاذبه بیشتری دارد. در مورد زندگی بر روی مریخ توضیح دادند و اینکه دلیل این که در کره مریخ هنوز نتوانسته ایم زندگی کنیم جاذبه بسیار کم و نبود اکسیژن در مریخ است.

آقای ادیب حاتمی نفر سوم بودند که به معرفی کتاب پیش از دوران تاریخ پرداختند. این کتاب دوره های مختلف دایناسوری هست. این کتاب تمام دایناسورها و موجودات اولیه را از دایناسورهای دوران ژوراسیک تا دوره عصر یخبندان معرفی کرده است و گفته ابتدا موجودات تک سلولی بوجود آمدند و بعد دوزیستان، خزندگان، پرندگان و دایناسورها.

حسین نصیری نیز به معرفی کتاب دایره المعارف فناوری نوشته رجربرت من پرداختند. این کتاب در مورد فناوری هسته ای، گازها و مایعات و پله برقی و ماشین های ساده است. و انواع رباتها، دنیای اینترنت و فضای مجازی و همچنین منظومه شمسی را توضیح می دهد.

کتاب دیگری که توسط حسین نصیری معرفی شد، کتاب گیاهان دارویی بود، نوشته اسلام مصطفوی. این کتاب اسم و عکس رنگی گیاهان دارویی، اسم علمی، اسم آذری گیاهان دارویی را آورده است. همچنین در پایان به ذکر طب سنتی آذربایجان پرداخته است. هر گیاه را ابتدا با اسم آورده، بعد، اینکه از چه خانواده است، محل رویش، دامنه انتشار، خواص دارویی و ترکیبات شیمیایی و توصیه و تجویز آن را بیان کرده است.

کتابی که توسط اینجانب ( فرهمندی ) برای دانش آموزان معرفی گردید، کتاب فرهنگنامه علمی دانش آموز بود. این کتاب نوشته کاترین هدلم، ترجمه محمود سالک، می باشد. کتاب دارای چند جلد است و یک دایره المعارف موضوعی می باشد. 9 شاخه اصلی موضوعی وجود دارد که عبارتند از الکترونیک، ریاضیات، زمین شناسی، زندگی نامه دانشمندان مشهور، زیست شناسی، شیمی، فن آوری، فیزیک و نجوم. تمامی مدخل های کتاب به ترتیب الفبایی است و برای هر کلمه، توضیح مختصری داده است. کلمه بادسنج به عنوان نمونه برای دانش آموزان از روی کتاب خوانده شد.



[ پنج شنبه 94/12/20 ] [ 11:3 صبح ] [ mohammad ghasem ]

نظر

گزارش سومین نشست کتابخوان مدارس کتابخانه دکتر امینی

در تاریخ 15 اسفند 1394 سومین نشست این کتابخانه با حضور اینجانب گل اندام فرهمندی در دبستان صالح برگزار گردید که تعداد 6 نفر از دانش آموزان به معرفی کتاب پرداختند.

نفر اول: نازیلا مولایی به معرفی کتاب رضا عباسی نوشته منیرالدین بیروتی پرداخت. این کتاب سرگذشتنامه رضا عباسی یکی از نقاشان بزرگ ایران است که در دوره صفویه زندگی می کرد. شاه عباس اول برای این که پایتختِ زیباتر و بهتر داشته باشد از قزوین به اصفهان می آید. پدر رضا عباسی برای شاه نقاشی می کرد رضا هم به پدرش در نقاشی کمک می کرد. بعد از مرگ پدر رضا، رضا، نقاشِ شاه می شود. رضا در طول سه سال به سفارش شاه، به مصور کردن شاهنامه می پردازد که این نقاشی های وی اکنون در موزه آثار هنری انگلستان نگهداری می شود.  

نفر دوم زهرا خیر کتاب پروین اعتصامی را معرفی کرد. این کتاب نوشته مهناز بهمن از انتشارات مدرسه می باشد. پروین متولد 1285 شمسی و در تبریز متولد شد. وی با راهنمایی پدرش سرودن شعر را آغاز کرد در 18 سالگی فارغ التحصیل شد. پروین بسیار فروتن و اهل مطالعه بود. بعد ازدواج ناموفق با پسر عموی خود  و مرگ پدر، پروین در سال 1320 در تهران بر اثر بیماری حصبه از دنیا رفت. محتوای شعر پروین تعلیمی است. پروین پاکی و پرهیزگاری را آموزش می دهد.

نفر سوم: آرمیتا میرنیام، کتاب جریر طبری نوشته محمد طلوعی را معرفی کرد. جریر یکی از دانشمدان اسلامی است. وی در سن 7 سالگی قرآن را حفظ کرد. در نه سالگی نوشتن حدیث را شروع کرد. وی برای تحصیل و یادگیری به بصره و مصر سفر کرد. جریر متوجه می شود که مردم فقط ظاهر قرآن را متوجه می شوند و به باطن قرآن توجهی ندارند. به همین خاطر تفسیری بر قرآن می نویسد که کتاب جامع البیان فی تفسیر قرآن حاصل سالها تلاش جریر طبری می باشد.

نفر چهارم: نادیا رحیمی کتاب بابا طاهر را معرفی کرد. این کتاب نوشته علی اکبر عسگری و از انتشارات مدرسه است. این کتاب به معرفی سرگذشت باباطاهر شاعر قرن 5 قمری می پردازد. باباطاهرعریان لقبی است که مردم به باباطاهر داده اند به این خاطر که به ظواهر مادی دنیا اهمیت نمی داده و در عوض دنبال رسیدن به خدای خود بوده است. اشعار باباطاهر در مورد خدا، خودشناسی و مرگ اندیشی بوده است.

نفر پنجم: اندیشه مجیری به معرفی کتاب جامی پرداختند. این کتاب نوشته محمود برآبادی نشر مدرسه می باشد. موضوع این کتاب، زندگی عبدالرحمن جامی شاعر قرن نهم می باشد. جامی در سال 817 در خرجرد واقع در جام متولد شد. وی در سال 1830همراه خانواده به هرات رفت در سال 867 با دختر خواجه کلان ازدواج کرد و تنها یک فرزند از چهار فرزند او زنده ماند. جامی کتابی برای فرزند خود تالیف کرد و نام آنرا بهارستان گذاشت. بهارستان حکایت های شیرین و شنیدنی دارد. همچنین کتاب نفحات الانس و هفت اورنگ از تالیفات جامی است.

نفر پنجم: خانم آناهیتا دهقان به معرفی کتاب سرگذشت انرژی هسته ای پرداخت. این کتاب نوشته هیزل ریچاردسون ترجمه رضوانه سیدعلی از انتشارات مدرسه برهان است. فصل اول کتاب، تعریف اتم است که ما اتم ها را نمی بینیم ولی نقش خیلی مهمی در زندگی ما دارند. فصل دوم کتاب می گوید: کوچکترین بخش هر ماده اتم است. و بعد به تعریف نقره، طلا، اکسیژن، کلر، جیوه، کربن و آب می پردازد. فصل سوم به توضیخ این که اتم ها از سه چیز هستند: پروتون، نوترون و الکترون می پردازد. فصل چهارم می گوید الکترون ها بسیار سبک هستند و بیشترین جرم اتم به هسته ی آن مربوط می شود.

در ادامه به هر کدام از این افراد که به معرفی کتاب پرداختند، یک نسخه کتاب اهدا گردید. و توضیحاتی در مورد کتابخانه ، شرایط عضویت و بخش های مختلف کتابخانه و ساعات کاری کتابخانه داده شد.

همچنین معلمین و کادر مدرسه نهایت همکاری را با اینجانب در برگزاری این نشست داشتند که صمیمانه از آنها تشکر می نمایم.

 



[ یکشنبه 94/12/16 ] [ 4:18 عصر ] [ mohammad ghasem ]

نظر

 مسابقه نقاشی با موضوع سلامت کلیه، توسط انجمن خیریه بهداشتی درمانی حضرت ابوالفضل(ع) و همکاری اداره کل کتابخانه های استان اصفهان برگزار می شود. 

 

آثار برگزیده تا تاریخ 1394/12/18 جهت شرکت در مسابقه به اداره کل ارسال شود.

 به قید قرعه علاوه بر اهداء جوایز نفیس، آثار در نمایشگاهی با همین عنوان در اصفهان به نمایش گذاشته خواهد شد.



[ یکشنبه 94/12/16 ] [ 4:15 عصر ] [ mohammad ghasem ]

نظر

::

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه